Sidor

måndag 7 februari 2011

Att komma försent


Såhär står det i Svenska Wiktionary under "Tidsoptimist":
"person som tror sig ha tillräckligt med tid för att utföra sina åtaganden; person som tror sig hinna i tid"
Det är bara en detalj de missade att skriva; tidsoptimister kommer försent - alltid. Jag är en tidsoptimist och ett praktexempel. Antingen kommer jag 5-15 minuter försent, eller så kommer jag prick i tid. Det är inte särskilt roligt när man vet att ett gäng på 29 pers och en lärare kommer vända sig om med brännande blickar när man öppnar klassrumsdörren. Jag vet att det stör många, men försöker gång på gång intala mig själv (för att inte känna sig dum) att så inte är fallet. Saker jag gjort för att dra ner på förseningarna:
  • Jag försöker sälla klockan så att jag har överdrivet mycket tid på morgonen. Men det slutar alltid i att jag får stressa de sista minuterna i alla fall.
  • Jag låtsas för mig själv att vi börjar 10 minuter tidigare varje dag. Men min hjärna är inte särskilt lätt att lura.
  • Låta klockan gå före den riktiga tiden är en bra grej som räddar mig i många situationer. Ända tills jag får syn på en klocka som går rätt.
  • Ibland tror jag ärligt att det är någon som skämtar med mig. Jag räknar ut hur lång tid varje sak borde ta på morgonen att göra. Sedan ställer jag klockan så att jag har den tiden gånger två på mig. Ändå får jag springa till bussen!

Idag fick jag reda på att tidsoptimism är obotligt. Tack för den.

1 kommentar:

Skriv så fingrarna blöder!