Sidor

söndag 3 april 2011

Att äga en kaktus

Sitter och läser på om övergödning och annat roligt. Är faktiskt sur över att jag tvingas läsa Naturkunskap då jag INTE valde att gå ett Naturkunskapsprogram. Jag valde ett tekniskt program av den enkla anledningen att blommor, gräshoppor och kväveoxider inte är min grej. Jag har ägt och "tagit hand om" totalt en växt i hela mitt liv. Det var en kaktus.

För er som inte vet är kaktusar oftast gröna. Det var min också när jag köpte den. Efter ett tag i min ägo ändrade den färg till en mer grå nyans. Tänk er lite rynkor på det också. När jag slängde kaktusstackarn efter tre tappra år, vågade jag ställa mig själv frågan varför just min kaktus förvandlats till en dammig jättevårta. Hade den smittats av ett läskigt virus? Fått för lite kärlek? Lyssnat på för lite Mozart? Ja, alternativen var oändliga... tills jag insåg fakta: Kaktusar ska kunna klara sig utan vatten. Men det betyder kanske att man ska vattna den mer än en gång under tre år. Jag hade vattnat min samma dag som den ställdes på fönsterbrädan. Sedan blev stackars Kaktus bortglömd. Eller jag antar att jag intalade mig själv varje gång jag såg vårthelvetet, att hämta vattenkannan. Men min lathet tog antagligen alltid över och TV:n lockade mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv så fingrarna blöder!